Japán divat: hamvakat a világűrbe
A tipikus japán temetés formális és drága. Egy szerzetes buddhista
szútrákat idéz, a gyászolók Isten veled-et mondanak az elhunythoz. A
szertartás után a legtöbb testet elégetik, mivel nagyon kevés hely van
az elhunytak számára. Ezután a hamvakat tartalmazó urnát általában az
ősök mellé temetik a családi parcellán.
Ha mindez véget ért, a család megkapja a számlát a templomból -
általában óriási összeggel. Egy japán temetés a világ legdrágábbjai
közé tartozik - átlagosan 16000 euróba kerül, ami háromszor annyi, mint
az Egyesült Államokban.
Az új kutatások azt mutatják, hogy a japánok egyre kevésbé kedvelik a
hagyományos temetéseket: 76 százalékuk például azt szeretné, ha kevésbé
formálisak lennének, emellett a takarékos, meghitt szertartást
részesítenének előnyben.
A szokások változása abból ered, hogy maga a társadalom is változik: az
emberek egyre később kötnek házasságot, kevesebb gyereket vállalnak és
többen válnak el. Sokan vidám zenével, élénk színű virágokkal és
kevesebb gyászolóval tartják a temetést.
Egyre gyakoribb, hogy a hamvakat a hegyekben vagy a tengeren szórják
szét - köszönhetően annak a terjedőben lévő nézetnek, miszerint a sírok
értékes területeket rabolnak el a természettől.
De szép számmal vannak olyanok, akik egy különleges temetkezési módot
választanak: a hamvakból egy teáskanálnyit eljuttatnak az Egyesült
Államokba, ahol a műholdak fellövésekor kijuttatják azt a világűrbe.
Bízzuk a keselyűkre!
Indiában a keselyűk hagyományosan szerepet kaptak a városok, falvak és a
vidék tetemektől való megszabadításában, ezzel jelentősen
hozzájárultak a betegségek terjedésének csökkentéséhez és a
köztisztasághoz.
A keselyűfajok állománya az 1990-es években 3 év alatt az eredeti 5%-ára
csökkent. Ennek következtében ma a kipusztulás szélén állnak.
A keselyűk eltűnése komoly közegészségügyi problémákhoz vezethet.
Helyükre őpályáznakő a kóbor kutyák, viszont ezek számának növekedése a
veszettség terjedésével szintén gondot okozhat.
A keselyűk bizonyos vallási csoportok hagyományos temetkezési
szokásaiban is aktív szerepet játszanak. Az ország bizonyos részein a
keselyűk már annyira megritkultak, hogy ez nem kivitelezhető, ezért át
kellett térni a hamvasztásos temetkezésre.
Testet, fejet külön!
A hsziungnuk, (gyakori elnevezéssel ázsiai hunok) az i.e. 3. század
végétől az i. sz. 4. századig a Belső-Ázsia nagy részét ellenőrzésük
alatt tartó nomád törzsszövetség tagjai voltak. Hosszú ideig háborúkat
vívtak déli szomszédjukkal, a kínai állammal. A kínai császárok ellenük
kezdték meg a kínai Nagy Fal építését. Egyes feltételezések szerint a
hsziungnuk voltak a későbbi hunok (azaz a közép-ázsiai és európai
hunok) ősei.
A hsziungnu temetkezési szokások egy különleges változata, amikor a
fejet a testtől elválasztva temették el. A fej kultikus tiszteletének
szokása szibériai és mongol népeknél is megtalálható. A hsziungnu
közrendűek sírjából gyakran került elő fej nélküli tetem, ami arra
enged következtetni, hogy az uruktól elfordultakat ekképp fenyítették
meg. A shanyuyon az uhuanok úgy álltak bosszút, hogy sírját
felnyitották, koponyáját kivették és összetörték. A hsziungnuk
hitvilága a totemizmus, animizmus és a mágia korai formáihoz tartozik. A
hsziungnuk saját eredetüket valamely legendás állattól tartották,
gyakran helyeztek sírjaikba szarvasagancsot is. A másik különlegessége
temetkezési szokásaiknak, hogy a hsziungnu sírba kutyafejet, lapockát,
netán egy egész kutyát helyeztek.
A koporsó vörösre festése a Nap és a Tűz tiszteletével kapcsolatos.
Bármely áldozat bemutatását annak elégetésével végezték, ami hitük
szerint összeköti a Középső világot a Felső-éggel.
Tibeti változatosság: temetés földbe, tűzbe, vízbe és levegőbe
A temetési szokások egy nép hitét és gondolkodásmódját tükrözik,
ugyanakkor bölcsességéről is árulkodnak. Tibetben sokféle, egyedinek
mondható módszert alkalmaznak a végső búcsúra.
A köves, kopár hegyek között nem egyszerű eltemetni a holtakat. Az ősi
szokás, a földbe temetés guggoló, zsugorított pózban ma már
meglehetősen ritka. Ezt a módszert elítélik, mert a holttesten férgek
keletkeznek, s miután elfogyott táplálékuk, éhen pusztulnak, tehát az
ölés egyik módszerének tekintik.
A tűzbe temetés, vagyis a halott máglyán való elégetése ugyancsak ritka
és csak olyan területeken fordul elő melyek erdő közelében fekszenek.
A vízbe temetés csak a legszegényebbek és a csavargók esetében szokásos.
A holttestet meztelenre vetkőztetik, lábára követ kötnek, bottal
vonalakat húznak rá, ami a vágást, szabdalást szimbolizálja. Ezek után a
vízbe vetik a halak táplálékául. A halak tovább élnek, ha ezt a
különleges eledelt fogyasztják. Velük szemben tehát tisztességes az
eljárás.
A legérdekesebb és a legegyedibb a levegőbe, vagyis az égbe temetés. A
holttestet felviszik a hegytetőnek egy kijelölt részére és egy lapos
kőre fektetik. (A szertartást végző embereknek ez a foglalkozásuk, ami
miatt ugyanolyan népszerűtlenek, mint az állatot gyilkoló mészárosok és
a fegyvereket készítő kovácsok.) A megmosott, meztelen holttestet
anatómiai pontossággal szeli darabokra a temető ember, és eteti meg a
keselyűkkel. Ezek az állatok kezes bárányként viselkednek ő megszokták a
táplálkozásnak ezt a módját. Miután a csontokról gondosan
eltávolították a húst, a csontokat egy kőedényben péppé zúzzák, vajas
árpával keverik és ugyancsak a keselyűknek adják. Ha vérfolt marad a
kőlapon, még azt is felitatják és a madarakkal megetetik.
A közeli hozzátartozók egyik esetben sem kísérik elhunyt rokonaikat.
Csak ismerősök és távoli rokonok lehetnek jelen, de idegenek
semmiképpen. A hozzátartozók ő mialatt a négy őselem egyikének adják át
családtagjukat ő otthon a lámával együtt imádkoznak, idéznek a
halottas könyvből, hogy ezzel segítsék a minél sikeresebb
újraszületést.
|
Kommentáld!